Inloggen
Beoordeeld met een 9.3

Faalangst

Dagen voordat je moet presteren ben je al aan het piekeren over hoe slecht het wel weer zal gaan. Je voelt je wanhopig bij de gedachte aan hetgeen je moet doen. Je denkt dat je niet in staat bent om die prestatie te leveren. Je gaat steeds slechter slapen door de oplopende spanning. Je krijgt last van uitstelgedrag. Het lukt je niet meer om je te concentreren. Je hebt last van trillende handen knieën. Herkenbaar? Dan is er een kans aanwezig dat je faalangst hebt. 

Faalangst is erg vervelend en kan verlammend werken. Faalangst zorgt voor een neerwaartse spiraal want als je bang bent om te falen is de kans dat je faalt ironisch genoeg ook groter. 

Faalangst kun je herkennen aan:

  • Hevig transpireren
  • Trillingen
  • Misselijke gevoel
  • Bonzen van je hart in je keel
  • Buik- en/of maagpijn
  • Problemen met slapen
  • Hoofdpijn
  • Snel geirriteerd zijn
  • Problemen met concentratie
  • Gevoelens van radeloosheid
  • In je gedachten afspelen van doemscenario's

Wat je NIET moet doen om van je faalangst af te komen:

Ik zal hier een aantal manieren geven die veelal worden aangeraden om angst om te falen te verminderen. Ik zal daarbij aangeven waarom deze methodes niet werken.

Praten over je angst
Er wordt vaak gezegd dat je met iemand die je kunt vertrouwen over je angstgevoelens moet gaan praten. Het kan inderdaad zo zijn dat jij je door praten over je angst even beter voelt. Wanneer je echter weer moet presteren komt je angst toch weer in alle hevigheid omhoog. Daarnaast is het de vraag of je wel durft te praten over je angst.

Je faalangst onderdrukken
Je kunt wel je best doen om je faalangst te negeren of in bedwang te houden, dit werkt echter alleen maar averechts. Door deze aanpak worden je angstgevoelens steeds sterker en zal je minder en minder presteren.

Alternatieve aanpak
Helaas is het zo dat alternatieve therapieën en middeltjes veelal slechts een beetje of in het geheel niet werken.

Behandeling door een psycholoog
Veel mensen zien het niet zitten om voor het oplossen van hun faalangst naar een psycholoog te gaan. En mocht je het toch overwegen, bedenk dan dat de wachttijden vaak lang zijn en de behandeling vele sessies omvat. Verder is het zo dat de uitkomst van behandeling door een psycholoog zeer onzeker is. Het staat dus niet vast dat je daadwerkelijk van je angst om te falen verlost wordt.

Wat wel verstandig is om van je faalangst af te komen:

De hierboven genoemde manieren om faalangst te verminderen helpen slechts in mindere mate of in het geheel niet omdat de oorzaak van je angst om te falen niet wordt opgelost.

Het is namelijk is gebleken dat onverwerkte emoties aan de basis liggen van angst om te falen. Deze onverwerkte emoties veroorzaken verstoringen in het energiesysteem van je lichaam.

Is jouw energiesysteem vrij is van deze verstoringen, dan voel jij je goed. Je bent optimistisch en emoties komen en emoties gaan.

Heb je echter last van verstoringen in je energiesysteem, dan krijg je last van emotionele klachten zoals bijvoorbeeld faalangst. Daarnaast krijg je last van sombere gedachtes en vreemd gedrag zoals bijvoorbeeld uitstelgedrag.

De verstoringen in je energiesysteem zijn reden dat je last blijft houden van je angst om te falen. Ondanks dat je van alles probeert om je angst te verminderen of op te lossen.

Coaching kan je helpen van je faalangst af te komen.

Een coach begeleidt jou om van je faalangst af te komen. Gaat samen met jou op zoek naar de onverwerkte emoties die je energiesysteem verstoren. Ben jij klaar om zonder faalangst door het leven te gaan? Boek nu online een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek met een coach van Coach Circle.
 


 

 

 

 


 

 

‘Als iets niet lukt heb je niet gefaald maar geleerd’

Wat kan ik verwachten van coaching voor moeders?

Om een coachingstraject succesvol te laten zijn is vertrouwen en klik de belangrijkste factor. Maak daarom niet direct een keuze maar ga op intakegesprek bij verschillende mama coaches. Zo krijg je een beeld van wat er allemaal mogelijk is en kun jij aanvoelen of het klikt.

Een gemiddeld coachtraject voor moeders duurt 5 a 6 sessies van 1,5 uur. De mama coach naar keuze kan jou meer vertellen wat jij nodig hebt. Coachingstrajecten zijn altijd maatwerk!
 

Welke resultaten kun je verwachten met een mama coach?

Een mama coach helpt jou om terug balans te vinden in je leven, jezelf weer centraal te stellen en daarnaast natuurlijk een fantastische moeder te zijn (wat je al bent maar waar je soms zelf over twijfelt!). Vind via Coach Circle een mama coach die bij jou past! 

Wil jij van je faalangst af?

Stap 1

Ontdek onze coaches en verfijn je zoekopdracht met behulp van de filtermogelijkheden in het scherm.

Stap 2

Bekijk het coachprofiel en plan gratis en vrijblijvend een kennismakingsgesprek met de coach die bij jouw wensen past.

Stap 3

Start jouw coachingstraject om hét fundament te leggen voor een gelukkiger leven. Diep van binnenuit.

BENIEUWD WAT JOUW FAALANGST COACH VOOR JE KAN BETEKENEN?

Plan vrijblijvend iets in met een van onze coaches en ontdek wat zij voor jou kunnen betekenen om van je faalangst af te komen.

ONZE COACHES

Met zijn allen coachen we. Ieder op een eigen vakgebied maar allemaal met hetzelfde doel. Ervoor zorgen dat hét fundament gelegd wordt voor een gelukkiger leven. Diep van binnenuit.

WAARDEVOLLE ERVARINGEN

Van mensen die inmiddels gebruik gemaakt hebben van het Coach Circle platform:
Mijn coachtraject heb ik ervaren als professioneel maar met een warme deken. Voor mij is het boven verwachting nuttig geweest. - Deborah
Tijdens mijn coachtraject wist mijn coach de juiste vragen te stellen en op de juiste momenten door te vragen. Dit heeft mij aan het denken gezet en mijn ogen geopend. Waar ik soms enorme vragen had, wist mijn coach met de juiste vragen en methodieken antwoord te geven of zelfs mij zelf het antwoord te laten geven. Ik heb ervaren dat elke sessie leerzaam was of voldoening gaf. Daarnaast heb ik handvatten gekregen die ik nu en in de toekomst kan blijven gebruiken. Hierdoor heb ik er niet alleen op de korte termijn wat aan, maar ook op de lange termijn. En ik denk dat dit het belangrijkste is, dat je coach je een stap verder helpt, maar je het uiteindelijk op eigen kracht kunt doen. - Manon
Mijn coachtraject is voor mij erg zinvol geweest. Opvallend vond ik dat er echt een omgeving werd gecreëerd om jezelf te kunnen zijn. Ook kwam er meer uit mezelf dan dat ik vooraf wist dat erin zat. Ik kan zeggen dat mijn doel is bereikt. Mijn traject heeft mij een enorme boost gegeven om de lat minder hoog te leggen voor mezelf. - Davy
Ik heb prettige sessies gehad die ook een daadwerkelijke uitkomst hadden. Mijn coach was in staat om tot de kern te komen. Coaching heeft mij goed geholpen om uit mijn comfortzone te komen en ook handvatten te krijgen om in het dagelijkse leven onderdelen te verbeteren. - Jeroen
 
Bore-out coachingBudget coachingBurn-out coachingCompetentie coachingDating coachingExecutive coachingGezinscoachingHealth coachingIntuïtieve coachingKinder coachingLife coachingLoopbaan coachingMeditatie coachingOndernemerscoachingOpruim coachingOrganisatie coachingOutplacement coachingPerformance coachingRe-integratie coachingRelatie coachingRouw coachingSales coachingScheidings coachingSport coachingStress coachingTeamcoachingYoga coaching

AANMELDEN ALS COACH

Meld je aan als coach door je via onderstaande pagina aan te melden.

Veel gestelde vragen

Voor een direct antwoord!
Een moment ogenblik a.u.b...