Sfeerbeeld

Omgaan met conflicten

Omgaan met conflicten: hoe houd je het constructief? Oefeningen en rollenspellen helpen beter om te gaan met conflicten in relaties, familie of op de werkvloer.

Hoe ontstaan conflicten en welke soorten zijn er?

Een conflict is te definiëren als een situatie waarin twee of meerdere personen botsen omdat er sprake is van verschillende standpunten. Een conflict kan ontstaan op elke plek waar mensen ‘samenwerken’ zoals, in relaties, tussen familieleden en op de werkvloer. 

Een conflict is niet altijd zichtbaar. Vooral op de werkvloer komen nog wel eens situaties voor waar collega’s aardig tegen elkaar lijken te zijn, terwijl er een conflict sluimert. Roddelen, elkaars mening afwijzen of elkaar persoonlijk aanvallen kunnen uitingen zijn van een sluimerend conflict. 

Meningsverschillen zijn vaak de basis van een conflict. Een meningsverschil hoeft echter niet altijd tot een ruzie of conflict te leiden. Meningsverschillen zijn een normaal verschijnsel. Het gaat erom hoe je met een meningsverschil omgaat.

Hoe om te gaan met een conflict?

Het is belangrijk om een een conflict te herkennen en het beheersbaar te maken zodra je een conflict opmerkt. Er zijn volgens de theorie (o.a. Thomas en Killman) vijf manieren om met een conflict om te gaan:

  • Toegeven of Aanpassen
  • Vermijden
  • Doordrukken of Strijden/vechten
  • Compromis sluiten of Onderhandelen
  • Samenwerken

Er zijn twee belangrijke factoren van invloed op hoe personen met een conflict omgaan: Het onderwerp waarover een conflict gaat en de aard van de relatie met de andere partij.

 

 

— 'My ADHD makes it hard for me to focus and focus sounds like hocus pocus and I really like magic a whole whole lot. Abracadabra.....'

Stappen om te ondernemen bij een conflict

Onderneem de volgende stappen om een verantwoorde keuze te maken in de manier hoe om te gaan met een conflict:

1. Analyseer de inhoud van het conflict
2. Hoe belangrijk is de relatie met die persoon voor jou?
3. Wat zijn de omstandigheden?
4. Een conflicthanteringsgesprek voeren

Zodra je bovenstaande op een rijtje hebt gezet is het makkelijker om een strategie te kiezen om het conflict op te lossen of er wellicht geen aandacht meer aan te besteden omdat het te weinig oplevert. 

Tips voor conflicthantering

  • Geef je eigen standpunt helder weer en formulier vanuit het belang en niet vanuit waarden en normen;
  • Luister naar de ander om het verschil in belang beter te begrijpen en vraag goed door;
  • Maak het niet persoonlijk en blijf weg van de emotie maar probeer het zo objectief mogelijk te bekijken;
  • Ga op zoek naar een gezamenlijk belang en ga niet verdedigen maar zoek naar een oplossing.

Coaching helpt jou beter om te gaan met conflicten

Vaak wordt een coach ingezet bij een conflict. Een onafhankelijke derde partij die kan optreden als een soort van mediator of een coach die jou helpt om een eigen strategie te kiezen. Een coach kan bijvoorbeeld met jou gaan oefenen door het doen van rollenspellen of het doen van een spel waardoor jij beter inzicht krijgt in je natuurlijke voorkeursstijl. Vind een coach die jou helpt bij het beter omgaan met een conflict via Coach Circle. 
 

Onze coaches

Met z’n allen coachen we. Ieder op een eigen vakgebied, maar allemaal met hetzelfde doel: ervoor zorgen dat het fundament wordt gelegd voor een gelukkiger leven. Diep van binnenuit.

Profielfoto
Christa
Persoonlijk | Warm | Positief
Heel Nederland
15 jaar ervaringBeroepsverenigingGecertificeerd
Profielfoto
Suzanne
Empatisch | Eerlijk | Georganiseerd
Heel Nederland
3 jaar ervaringGeaccrediteerdGecertificeerd
Profielfoto
Jannemarie
Fijngevoelig | Enthousiast | Flexibel
Heel Nederland
11 jaar ervaring

Waardevolle ervaringen

Isis Bourgonjen

Zelf tot nieuwe inzichten komen en hier een ondersteunde hand toegereikt krijgen. Ik vind de sessies enorm helpen om zelf achter nieuwe dingen te komen en op die manier meer logica in mn eigen gedachten en gedrag te ontdekken. Rina helpt hier enorm goed bij en is naast proffesioneel ook erg persoonlijk betrokken.

Marjorie

Positief: Communicatie, Kwaliteit, Professionaliteit, Waarde.

Peggy

Mede dankzij het luisterend oor van Renata, ben ik mij zekerder gaan voelen en ben ik iets bewuster van wat ik allemaal kan. Ik vond het een fijne manier om beter met mezelf om te leren gaan. Renata liet me vertellen zonder te oordelen. Dit zorgde ervoor dat ik zelf meer inzicht kreeg. Ze wist de juiste vraag te stellen om me beter naar mezelf te laten kijken.