Inloggen
Beoordeeld met een 9.5

De pleaser

Ben jij een pleaser denk je? Ik ben altijd een enorme pleaser geweest. Ik was me daar tot op zekere hoogte van bewust en vond het ook wel iets positiefs hebben. Veel mensen worden tenslotte blij van je. “Ik maak het anderen gewoon graag naar de zin”, een veelgebruikte zin of gedachte. Maar sta je er ook wel eens bij stil om het jezelf naar de zin te maken? Die belangrijke persoon wordt helaas veel te vaak vergeten door de pleasers onder ons. Ik werd me zelf pas echt bewust van mijn hoge pleaser-gehalte en de nadelen hiervan tijdens mijn coach-opleidingen. Ik merkte dat ik me altijd aanpas aan anderen. “Kiezen jullie maar”, “ik pas me wel aan”, “zeggen jullie het maar”. Ik had dit zo geautomatiseerd, dat ik eigenlijk vaak niet eens meer wíst wat ik zelf wilde. Uiteindelijk loop je daar een keer op leeg. Het is niet goed voor je, ook al lijk je er misschien energie van te krijgen. 

Een van mijn favoriete coachboeken is “Ik ken mijn ikken” van Karin Brugman, Judith Budde en Berry Collewijn. In dit boek word je uitgenodigd op een andere manier naar jezelf te kijken, namelijk door jezelf te beschouwen als iemand die uit diverse ikken bestaat. Dit klinkt een beetje schizofreen, maar het kan je echt enorm helpen bij het krijgen van inzicht in jezelf. In de kanten die jou effectief maken en in de kanten die je minder effectief maken of in de weg zitten. Eén van de “ikken” die in dit boek aan bod komt, is de pleaser. 

De auteurs beschrijven een praktijkvoorbeeld van Gerard, systeembeheerder. Gerard heeft een invloedrijke pleaser in zich. Als de pleaser het voor het zeggen heeft, ziet zijn werkdag er ongeveer zo uit:

“Op kantoor aangekomen, zwaait Gerard in het voorbijgaan naar de receptioniste en roept ‘Drukke dag vandaag?’ Op de gang helpt hij zijn zwangere collega Barbara: ‘Hé meid, geef mij die zware ordners maar. Waar moeten ze heen?’ Eenmaal op zijn werkplek gaat zijn telefoon. Collega Pierre heeft een vastgelopen computer. Gerard gaat stante pede naar hem toe. Pierre werkt immers aan een urgente notitie. Gelijk tackelen, dat probleem! Bij de koffiecorner haalt hij koffie voor zichzelf en voor Pierre. Voor Pierre, zoals hij weet, zonder melk en suiker. Na dit klusje gaat Gerard snel de storingen oplossen die er nog liggen van gisteren. Maar hij wordt nog een keer of wat weggeroepen, voor nieuwe technische problemen en gaat daar direct heen. Dat levert wel eens gemopper op van mensen die al aan het wachten zijn. Gerard trekt zich dat soort reacties erg aan. Hij wil niemand teleurstellen. Aan het einde van de dag is hij afgemat, maar daar besteedt hij weinig aandacht aan. En als zijn vriendin hem vraagt wat hij het weekend zou willen doen, zegt hij: ‘Geen idee, wat wil jij?’ Iedereen is dol op Gerard. Zijn baas ook, maar die vindt wel dat Gerard onevenredig veel tijd besteedt aan wissewasjes waar hij niet voor betaald wordt. Gerard moet leren prioriteiten te stellen. Maar zolang de Pleaser de dienst uitmaakt, kan Gerard echt geen nee zeggen.” 

Herkenbaar?

Een pleaser is niet alleen maar negatief. Het biedt heel veel voordelen en kansen. Een “teveel” is echter niet goed. Wat overigens geldt voor alle ikken. 

Wat zijn de pluspunten van een pleaser?

– Heel handig in sociale contacten, bevordert harmonieuze sfeer
– Geeft anderen een warm en welkom gevoel
– Bron van inkomsten! De horeca zou bijvoorbeeld nergens zijn zonder pleasers 

Wat zijn de valkuilen van de pleaser?

– Kan geen grenzen aangeven, kan geen nee zeggen
– Komt niet voor zichzelf op
– Loopt het risico dat anderen (bewust of onbewust) misbruik maken van zijn/haar hartelijkheid en ongemerkt over zijn/haar grenzen heen gaan

Ontstaan en doorgeven van de pleaser

Pleasers ontstaan in de vroege jeugd. Gedrag dat bij pleasers hoort, wordt nou eenmaal vaak beloond door de omgeving. Ik ga hier in deze blog niet diep op in, maar ik wil je wel waarschuwen voor het doorgeven van de pleaser-genen. De kans is groot dat jij – als pleaser – van je kinderen onbewust ook pleasers maakt. 

Omgaan met de pleaser

Alleen door bewust te worden van de pleaser in jou, kun je hem gaan sturen. Je kunt leren hem in te zetten waar hij van pas komt en uit te schakelen wanneer hij dreigt je in de weg te zitten. Als metafoor kun je een auto in gedachten nemen. Misschien zit de pleaser in jou altijd achter het stuur en wordt het tijd hem op de achterbank of zelfs in de kofferbak te plaatsen.

Neem ook eens een kijkje op mijn coachprofiel  bij Coach Circle.

Deel dit artikel:
Een moment ogenblik a.u.b...